LOGO

Dizajn loga je dnes žiaľ, veľmi podceňovaný.

Logo je unikátny symbol, často kombinácia niekoľkých znakov, čiar a kriviek. Identifikuje a odlišuje vašu firmu od konkurencie. Odráža Vašu firemnú ideológiu a poslanie.

Ako vytvoriť niečo originálne?

Aj keď to ľudia nerobia, treba začať filozofiou. Musíte jasne a presne identifikovať a pomenovať, čo má logo vyjadriť. Logom zakladáte budúcu tradíciu. Tvoríte niečo, na čo sa budete roky dívať, čo budú používať alebo s čím sa majú stotožniť vaši kolegovia, partneri a klienti. Má vás vo svete odlíšiť. O 10, 20, ba aj 50 rokov. Úsilie vložené do jeho návrhu bude isto stáť za to.

Inšpiráciu môžete nájsť na webe. Poradí Google, môžete si pozrieť stránky logomoose.com, istockphotos.com, shutterstock.com, logogala.com, dribble.com, designmantic.com, logolounge.com, logopond.com, ... Hľadajte obyčajné slovo logo, prípadne kľúčové slová, ktoré vyjadrujú vašu filozofiu.

Nenašli ste to správne logo? Pokračujme ďalej. Pri tvorbe loga je úlohou skúseného dizajnéra vytvoriť logo praktické a efektívne. Nech už po vlastnostiach skvelého loga pátrate kdekoľvek, dopracujete sa zväčša k týmto:

  • Jednoduchosť - ľahká identifikácia a unikátnosť je pri logu najdôležitejšia. Prečo? Aby ho ľudia rýchlo a ľahko rozpoznali. Dobré logo obsahuje niečo unikátne. Skúste si vyhľadať, čo v dizajne znamená K.I.S.S. princíp. Jednoducho menej je pri logu viac.
  • Zapamätateľnosť - krása ukrývajúca sa v jednoduchosti spravidla vedia k tomu, že ľudia si logo zapamätajú. Musí vás odlišovať.
  • Trvácnosť - zamyslite sa! Bude vaše logo fungovať aj o 10 či 20 rokov? Pozrite sa na logo cez optiku budúcnosti. Logo firmy musí mať štýl a musí byť nadčasové. Zabudnite na trendy. Tie prídu a zas odídu, niekedy sa aj vrátia. Pozrite si aké logo má Coca-Cola, Pepsi alebo Nike. Viete, však? Stačí, že zavriete oči.
  • Univerzálnosť - logo sa musí dať použiť v rôznych formátoch. Od najmenších rozmerov po veľké plagáty alebo billboardy.
  • Adekvátnosť - má pôsobiť adekvátne v danom kontexte. Má osloviť cieľovú skupinu. Musí zapadnúť tam, kde sa bude primárne používať. Treba vybrať správne písmo, farby a znaky. Má Vaše logo pôsobiť seriózne, alebo má byť hravé? Musíte trafiť nálady, potreby a hodnoty cieľovej skupiny.

Ako vytvoriť niečo praktické?

Najkrajšie a najlepšie logá fungujú, aj keď sú zobrazené alebo vytlačené iba v jednej jedinej farbe. Niekedy vznikli náhodne, niekedy ich vytvorenie a doladenie do dokonalosti zabralo rádovo stovky hodín práce dizajnérov. Ved takmer tri štvrtiny z TOP 50 svetových značiek používa len jednu farbu.

Logo nemusí vyjadrovať presne to, čo predávate. Ak sú to autá, nemusíme mať v logu auto. Ak predávate počítače, nemusíte nutne použiť počítač ako súčasť loga. Až 94% značiek z TOP 50 najhodnotnejších spoločností na svete má logo, ktoré vôbec nepopisuje to, čo spoločnosť predáva. Apple nepredáva jablká, však?

Skúsme si spolu odpovedať na otázky o vašom logu:

  • Má jasné a čitateľné písmo? Viete prečítať text v logu? Budú ho vedieť aj klienti, ktorí ho nevidia denne?
  • Má jasné a čisté tvary? Čisté tvary znamenajú aj jednoduchšiu výrobu, vyšívanie či vyrezávanie. Pri zložitých tvaroch často narážame na výrobné či technické obmedzenia.
  • Zachytí logo ľudské oko v pohybe alebo z diaľky? Predstavte si, že míňate billboard s vašim logom medzi inými logami? Bude zaujímavé? Rozpoznáte ho za 2-3 sekundy?
  • Je počet farieb minimálny, ideálne 1 alebo 2? Testujte vždy aj monogromatickú verziu loga. optimálne na rôznych pozadiach.
  • Dá sa zmenšiť alebo zväčšiť na akýkoľvek rozmer? Na malom reklamnom predmete sa všetky zložité tvary a farby stratia. Budete robiť obrovský plagát? Budete logo umiestňovať napríklad na pero? Logo má byť stále čitateľné. Musíte ho vedieť bez obmedzení zväčšiť a zmenšovať.

Ako logo využijete?

Logo sa používa na pri komunikácii s klietom, na označenie dokumentov alebo výrobkov. Interne na podporu firemnej identity. V takmer akýchkoľvek formátoch. 2D, 3D, vytlačené, vystrihnuté či vyrezané z kovu, polystyrénu, dreva, zvárané z hliníka... limitom je iba ľudská fantázia. Sem-tam aj cena, samozrejme.

Kde všade sa môže logo objaviť?

  • vizitky, hlavičkový papier, listy, oblálky, poznámkové bloky, diáre, kalendáre, menovky, ...
  • perá, ceruzky, poháre, šálky, šnúrky na kľúče alebo karty, nástroje a prístroje, ...
  • vytlačené alebo vyšité na tričká, košele, ochranné odevy, nohavice, krabice, obaly, tašky, balíky, pásky, ...
  • banery statické aj pohyblivé, billboardy, nálepky na autá, električky, autobusy, trolejbusy, ...
  • tapety na stenu v kancelárii, v predajni, v obchode, ...
  • svetelné reklamy, videá a televízne spoty, ...
  • prezentácie, emailové podpisy, webové stránky, informačné kiosky, počítačové programy, ...

Zabudol som na niečo? Potrebujete poradiť pri návrhu loga na mieru pre Vašu firmu? Ozvite sa, môžeme to prediskutovať.

S pozdravom

© 28.10.2016, autor: Dávid Szabó

grafik a fotograf

More articles

Pre lepší online zážitok používame súbory “cookies”, ktoré su nevyhnutné pre správne fungovanie funkcií stránky. Súhlasíte so spracovaním súvisiacich osobných údajov spojených s používaním cookies?